mandag den 15. november 2010

Afsluttende lydighedsprøver søndag, samt hvalpehold lørdag.

Becca og jeg tog en tur alene igår, uden lillesøster, da Becca skulle deltage i klasse 2 til de afsluttende lydighedsprøver hos Bente Bøckhaus. Det må siges at det var en våd dag. Græsplænen var mere sø end græs nogle steder og regnen sluttede sig til os umiddelbart efter at Becca havde været oppe i sin klasse. Jeg ærgrede mig over at Beccas regndækken lå derhjemme, for hun blev drivvåd mens vi stod og ventede på at klasse 3 og klasse 1 skulle blive færdige.

Prøven forløb ikke som jeg havde håbet, men jeg er nu alligevel godt tilfreds. Vi fik to nuller som ikke pyntede ret godt på dommersedlen.

Fællesdæk: 0 - Becca satte sig inden jeg nåede ud.
Fri ved fod: 8 - ikke vores pæneste til dato.
Frem og tilbagespring: 0 - Becca lavede øvelsen superperfekt, bare inden klarmelding.
Apport: 8,5 - Ekstra kommando, apport tygges, skæv plads.
Stå - sid: 10
Fremsending: 10
Stillingsskift: 9 - Becca rykkede lidt frem.
Indkald fra dæk: 9 - Ekstra kommando og skæv plads.
Næseprøve: 8 - Det sædvanlige med at hun tygger, taber og samler op og så var der en skæv plads.
Helhedsindtryk: 8,5

I alt 161 point og vores 1. 2.præmie indtil nu. Så har vi også prøvet dét.

Det var Bentes sidste afslutning nogensinde, da hun stopper som træner. Tak for et super fint arrangement efter prøven, jeg synes Bentes kursister fik sagt rigtig pænt farvel og tak.

Jeg fik snakket en masse lydighed med min fantastiske træner, Hanne Hedegaard, samt med Jørn Blach Hansen der træner i Gundsølille. Det blev besluttet at jeg starter uddannelsen til DSS instruktør til foråret. Jeg spurgte Jørn om han ville have et føl gående, og det kunne vi nok finde ud af. Så nu skal det sidste bare lige på plads inden foråret. Jeg glæder mig rigtig meget til at komme igang med uddannelsen.

Lørdag var jeg instruktør på mit eget hvalpehold i DSS. 9 kursister er der tilmeldt holdet, og 8 mødte op igår. Det virker til at være nogle flittige seriøse kursister, der gerne vil træne hjemme. Men lad os nu se :) Jeg træner dem i basal lydighed efter DHS's egne lydighedsprogrammer og jeg anser mit job som instruktør værende meget vigtigt. Det handler ikke kun om at træne hvalpe som hvalpeinstruktør, men om at træne førerne korrekt så de kan formidle videre til hvalpene. Jeg går meget op i at bruge teori som baggrund for træningen, så kursisterne ser en mening med de enkelte øvelser.

Vi har 10 træningsgange og der skal hvalpene lære at omgås andre hunde på en pæn og ordentlig måde. Det træner vi ved at have små frikvarterer imellem træningssessionerne. De skal desuden lære grundelementerne i lineføring (på plads og så småt at følge førers godbidshånd under gang), indkald med plads, vi introducerer apport-øvelsen som på hvalpeholdet foregår som en leg mellem fører og hvalp, hvalpene skal lære at skifte stilling fra sit, dæk og stå og så har vi en øvelse der hedder næsearbejde. Den minder lidt om DKK's næseprøve, men alligevel ikke helt. Udover de obligatoriske øvelser for hvalpeholdet lærer jeg også førerne nogle kontaktøvelser de kan lave med deres hunde, samt en nej-øvelse hvor hunden lærer at afbryde uønsket adfærd for at opnå godbidder. Dette kan fx. være i forbindelse med at hunden derhjemme spiser noget den ikke må/kan tåle. Under indlæring af de andre øvelser gør jeg meget ud af at forklare at ordet nej er forbudt. Uønsket adfærd skal ignoreres, ikke straffes.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar